Piz la Margna,eens de trots van de Rijn,nu ligt hij ergens achteraf weg te rotten. In 1957 werden op de Rheinwerft in Mainz Mombach 2 dezelfde tankers gebouwd voor de BRAG (Basler Rheinfahrt .ag) de schepen kregen 2 x 750 pk MWM en ze waren 94,80 lang en 11,04 breed en 2,68 diepg, deze 2 schepen de Piz la Margna en de Piz Julier , waren voor mij en vele anderen de mooiste schepen die op de Rijn voeren op de fotos staat er al een ander stuurhuis op , maar de foto van de Piz Julier is nog zoals het vroeger was , het waren geen sattelschleppers , ze sleepten nooit maar maakten snelle rondreizen ,vaak Antwerpen – Basel en ze zagen er ook piekfijn uit , de bemanning kwam hoofdzakelijk uit de omgeving van Greffern (bovenrijn) en daar lagen ze soms wel eens , de Piz Julier is later omgebouwd tot vrachtschip Jumbo en heet tegenwoordig Jero, de Piz la Margna heeft het veel langer uitgehouden , toen Bragtank verkocht werd aan van Ommeren kreeg ook dit schip het VO teken in de pijp . later is ze als Avea Romina naar Belgie verkocht .
Het ligt op het Albertkanaal te Schoten, op positie 51°14.383 N en 4°28.637 O en is op Google Earth zeer duidelijk herkenbaar.
Foto’s gemaakt door Pieter Boers van SLEEPSCHEPEN op 16-05-2014.
En zo heeft ze ooit de Rijn bevaren.
Hier foto’s van de Avea Romina op 30-03-2007 gemaakt door mijn broer Piet