De eerste sluisdeur op de plek, nu testen maar ( IJmuiden )

Gepubliceerd op: 16 december 2020- Laatste update: 16 december 2020 09:58 uur

Op 22 september 2020 is de eerste sluisdeur in de sluis gevaren. Daarna moest de hele installatie, de sluisdeur, bovenrolwagen, verkeersinstallaties, scheepvaartinstallaties en het aansturingsysteem, goed getest worden.

Testmanager Wibo Tienstra en integratiemanager Jurjen Pieters waren beide verantwoordelijk en betrokken bij de hele testperiode. Ze vertellen hierover in dit artikel.

Verschillende testfases met de sluisdeur

Het testen gebeurt niet zomaar. Vooraf wordt hier goed over nagedacht. Tienstra: ‘We stellen een testprotocol op. In dit protocol staat wat we gaan testen op basis van het ontwerp en de risico’s. In het geval van de sluisdeur zijn de systemen in en om de sluisdeur, zoals de aansturingssystemen en de verkeersinstallaties, al volop getest voordat deze werd ingevaren.’

‘We testen in verschillende fases. Vooraf testen we alle systemen afzonderlijk bij de leverancier op locatie. Als de systemen samen zijn gekomen in de sluisdeur, gaan we het geheel testen. Hiervoor maken we een simulatie waarin bijvoorbeeld de deur open en dicht gaat. Uiteindelijk gaan we door tot we alles hebben getest, tot en met de aansluiting op de bediendesk aan toe.’

Testen om foutjes te ontdekken

Het testen is belangrijk om fouten in de werking van systemen te ontdekken. ‘Je loopt altijd wel tegen foutjes aan, bijvoorbeeld als iets net verkeerd is aangesloten of software niet werkt. De afstemming tussen de verschillende systemen in de sluis luistert heel nauw. Zit ergens een kink in de volgorde of reageert een systeem traag, dan gaat het fout’, vertelt testmanager Tienstra.

Rekening houden met de omgeving tijdens testen

Tienstra: ‘We moesten uiteraard ook rekening houden met de omgeving. Het sluizencomplex is natuurlijk nog operationeel en hulpdiensten moeten over de sluizenroute kunnen. Ook moesten we rekening houden met collega’s die in de buurt van de deur werken, bijvoorbeeld om de kolk uit te baggeren. Daarom hebben we de testen dagelijks in twee periodes uitgevoerd, zodat mensen nog over de deur konden.’

Alles kunnen testen

Het doel was om binnen 4 weken zoveel mogelijk te testen. Dat is gelukt. De deur werkt erg soepel en volgens de richtlijnen van het ontwerp. Integratiemanager Pieters: ‘We hebben veel kunnen testen met het openen en sluiten van de deur. Alle testen met de nieuwe deur zijn uitgevoerd. We hebben genoeg informatie verzameld om straks een goed werkende sluis op te kunnen leveren. De resultaten kunnen we nu gebruiken om alles uit te werken. In 2021 gaan we alle systemen nog een keer intensief testen, inclusief de verkeers- en scheepsvaartsystemen’, aldus de beide managers.

De sluisdeur die is ingevaren, ligt aan de zeezijde; het buitenhoofd. In 2021 wordt nog een sluisdeur en reservedeur ingevaren aan de kanaalzijde; het binnenhoofd. Ook deze deuren worden daarna uitgebreid getest.

Bron:RIJKSWATERSTAAT

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.