Einde aan ontgassen en stank binnenvaarttankers

Einde aan ontgassen en stank binnenvaarttankers

MariFlex introduceert eerste mobiele damp opvanginstallatie voor scheepvaart

VLAARDINGEN – De uitstoot van schadelijke gassen en dampen uit zee- en binnenvaarttankers in Nederland kan fors worden teruggedrongen. Het Vlaardingse bedrijf MariFlex neemt binnenkort een mobiele installatie in gebruik waarmee het tanks en schepen voortaan snel en eenvoudig kan ontgassen, inert maken en alle resterende dampen van de lading kan opvangen en afvoeren.

Deze revolutionaire Mobile Vapour Recovery Unit (MVRU-1100) kan een eind maken aan de stank en ongewenste emissies die vrijkomen bij het ontgassen van schepen. Daarnaast kan het systeem het overpompen van lading tussen zee- en binnenvaarttankers in havens aanzienlijk versnellen. De installatie is inmiddels getest en wordt eind januari uit Amerika naar Nederland overgevlogen.

De MVRU zuigt alle dampen uit het schip en stuurt die naar een koeling waar ze met behulp van stikstof weer vloeibaar worden gemaakt en opgevangen. Daarbij wordt de emissie van Vluchtige Organische Koolwaterstoffen (VOC’s ) tot de wettelijke waardes gereduceerd. Het apparaat heeft de afmeting van een 20 voets container, weegt ‘slechts’ 5 ton en is daardoor overal mobiel inzetbaar. De techniek is ontwikkeld door het Amerikaanse Purgit en door MariFlex aangepast, verbeterd en geschikt gemaakt voor de Nederlandse markt.

De MVRU kan ingezet worden bij het overpompen van lading tussen zeeschepen en binnenvaartschepen, voor het leegpompen van schepen en tanks bij reparatie en onderhoud op een scheepswerf, bij inspecties van schepen en bij het leegmaken van terminals en opslagtanks in havens.
,,Wij hebben de eerste echte mobiele unit op het water die alle producten aankan en schepen kan ontgassen zonder emissie,” stelt directeur Gerd Jan van de Pol van MariFlex. ,,Dat scheelt veel tijd bij het laden van zeeschepen in binnenvaartschepen. We zetten onze MVRU neer en pompen maar.”

Vanwege het explosiegevaar zijn zeeschepen met gevaarlijke en brandbare stoffen inert. Voor binnenvaartschepen geldt die verplichting niet. Bij het overpompen van lading uit inerte zeeschepen naar niet-inerte binnenvaartschepen zouden zuurstof en restdampen van het ontvangende schip weer teruggepompt worden in het zeeschip. ,,Dat zorgt voor gevaarlijke situaties en daarom accepteren de meeste zeeschepen geen inerte binnenvaartschepen meer,” vertelt Van de Pol.

Omdat het inertiseren van een schip 6 tot 8 uur duurt, kiezen veel schippers voor een makkelijkere oplossing: ontgassen in de open lucht. Soms in de haven, soms op de rivieren. Dat zorgt voor veel ongewenste emissies van gevaarlijke gassen en stankoverlast. Daarom wordt door diverse overheden gepleit voor een verbod op ontgassen.

Van de Pol: ,,In Amsterdam bijvoorbeeld ligt de hele ship to ship business vanwege een verbod op niet-inerte schepen op zijn gat. Alle zeeschepen komen nu in Rotterdam om over te laden in binnenvaartschepen, maar daar zijn de regels sinds 2011 ook aangescherpt. In de praktijk wordt echter nog veel geventileerd of ontgast. Ons systeem kan het hele ship to ship laden en lossen weer op gang helpen.”

Voor meer informatie: www.mariflex.net

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.