In het weekend van 15 en 16 augustus 2020 hield Rijkswaterstaat een grote handhavingsactie op de Maas, de Nederrijn en de Lek.
Met patrouillevaartuigen, RHIB’s (snelle interventievoertuigen) en waterscooters werd gecontroleerd op de vaarregels voor de recreatievaart. Gedurende het weekend zijn 80 controles uitgevoerd. In 53 gevallen leidde dat tot een proces-verbaal.
Doel van deze actie is het bevorderen van de veiligheid op het water, zodat alle vaarweggebruikers veilig gebruik kunnen maken van de Rijksvaarwegen.
Binnenvaartpolitiereglement
Tijdens de acties op zaterdag 15 en zondag 16 augustus 2020 hebben mobiel verkeersleiders en handhavers van Rijkswaterstaat zowel op het water als op de kant intensief gecontroleerd op de regels uit het Binnenvaartpolitiereglement (BPR). Het ging daarbij onder andere om snelheid, varen zonder vaarbewijs, voorgeschreven (veiligheids)uitrusting aan boord en zwemmen in de vaargeul.
Minister Cora van Nieuwenhuizen: ‘Zeker nu veel Nederlanders de vakantie in eigen land vieren, is het varen op water ontzettend populair. Maar dat moet wel veilig gebeuren. Dat er verkeersregels op het water zijn, wordt nogal eens vergeten. Bereid je dus goed voor, voor je eigen veiligheid maar ook voor andere waterliefhebbers.’
Foto © DE BEELDREDAKTIE
Meer dan 80 controles
Tijdens de actiedagen zijn er meer dan 80 controles uitgevoerd. In 53 gevallen leidde dat tot een proces-verbaal, in 15 gevallen tot een waarschuwing. De meest geconstateerde overtredingen waren het niet gebruiken van een dodemanskoord, het ontbreken van het vaarbewijs en het zwemmen in de vaargeul in de nabijheid van sluizen. Ook werden schippers aangesproken op het staand besturen van een snel vaartuig zonder reddingsvest en het waterskiën zonder uitkijk.
De handhavingsactie van afgelopen weekend was aanvullend op de reguliere handhaving die Rijkswaterstaat normaal op het water uitvoert.
Waterscooters
Rijkswaterstaat heeft tijdens deze actie ook waterscooters ingezet. Waterscooters zijn een nuttige aanvulling op de patrouillevaartuigen als het gaat om het bereiken van overtredende schippers die zich in ondiep water bevinden. Deze gebieden zijn moeilijk bereikbaar met een patrouillevaartuig of een RHIB vanwege de diepgang van die vaartuigen.
Veiligheid op het water
Op de Nederlandse hoofdvaarwegen is het druk met beroepsvaart. Tijdens de zomerperiode komt daar op veel plekken ook veel recreatievaart bij. Zeker in de zomermaanden ziet Rijkswaterstaat dat het op sommige plekken extra druk is, vooral op dagen met mooi weer.
Op de Rijksvaarwegen varen veel schepen van verschillende afmetingen. Ook de mate van kennis en ervaring van schippers varieert. Dat leidt ertoe dat de regels op het water vaak bewust of onbewust worden overtreden waardoor gevaarlijke situaties kunnen ontstaan. De handhavingsactie heeft tot doel de veiligheid op het water te bevorderen en dus een veilige en vlotte doorvaart te garanderen.
Bron:Rijkswaterstaat