Rijkswaterstaat koelt 4 bruggen in de regio Zuid-Holland

Gepubliceerd op: 19 juli 2022 – Laatste update: 20 juli 2022, 08:55

Sinds dinsdagmiddag 19 juli 2022 koelt Rijkswaterstaat de Spijkenisserbrug, Merwedebrug (A27), Brug over de Noord (N915) en de verkeersbrug Dordrecht.

De Spijkenisserbrug krijgt verkoeling van een tankwagen en waterslangen. Bij de verkeersbrug Dordrecht, Brug over de Noord en de Merwedebrug koelt een blusboot de onderkant van de brug met water. Als gevolg van de hitte wordt het oostelijke brugdeel van de Spijkenisserbrug niet meer gedraaid.

Zeegaande scheepvaart kan gebruik maken van het westelijke brugdeel. Ook de verkeersbrug Dordrecht en de Brug over de Noord draaien voorlopig niet. Scheepvaart wordt via de eigen kanalen hierover geïnformeerd.

koele bruggen

Door te koelen beperken we het uitzetten van de stalen brugonderdelen vanwege de hoge temperaturen. Hiermee willen we hinder voor (vaar)weggebruikers en schade aan de bruggen voorkomen.

Door hoge temperaturen zetten stalen brugonderdelen uit. Als dit te veel gebeurt kunnen bruggen niet meer goed open of dicht gaan. Om dit te voorkomen koelen we bij voortdurende en/of extreem hoge buitentemperaturen bruggen.

Hinder

Het koelen voorkomt hinder voor (vaar)weggebruikers. Er gelden geen aanvullende verkeersmaatregelen voor weggebruikers. Wel moet het verkeer bij de Spijkenisserbrug rekening houden met water op het wegdek. Waar mogelijk liggen waterslangen buiten het bereik van verkeer, of worden afgedekt met overrijdbare planken.

Als gevolg van de hitte wordt het oostelijke brugdeel van de Spijkenisserbrug niet meer gedraaid, om schade aan de constructie en hinder voor het wegverkeer te voorkomen. Zeegaande scheepvaart kan gebruik maken van het westelijke brugdeel. Ook de verkeersbrug Dordrecht en de Brug over de Noord draaien voorlopig niet.De scheepvaart wordt hierover via eigen kanalen geïnformeerd.

Monitoring door data uit sensoren

In de periode 2020-2022 zijn op diverse stalen bruggen sensoren aangebracht die informatie geven over het effect van hitte en koelen op de brug. Het gaat om de Spijkenisserbrug (S102), Brug over de Noord (N915), Verkeersbrug Dordrecht (Brugweg Zwijndrecht), Haringvlietbrug (A29), Papendrechtsebrug (N3), Wantijbrug (N3) en de Merwedebrug (A27).

Bij hitte kunnen we op basis van de data besluiten om een koelplan in werking te stellen en maatregelen in te zetten. De beschikbare data helpt ook bij het efficiënt inzetten van materieel, waardoor kosten worden bespaard en hinder voor de omgeving beperkt wordt.

Bron:Rijkswaterstaat

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.