Rijkswaterstaat vraagt aandacht voor draaiende schroeven in sluizen en negeren rood licht

Schepen die met draaiende schroef in een sluis liggen en schippers die rood licht negeren. Het komt nog te veel voor, ondanks de irritatie bij andere schippers en het gevaar dat het oplevert. Rijkswaterstaat attendeert daarom schippers op de regels.

Bij een paar drukke sluizen komen schippers de komende tijd digitale borden tegen met de tekst ‘rood licht betekent in- en uitvaart verboden’ en ‘trossen vast, schroeven uit’. Ook worden schippers op de regels gewezen. Als een schipper niet meewerkt of veelvuldig de regels overtreedt, kan in het uiterste geval een boete worden uitgeschreven.

Trossen vast, schroeven uit
In een sluis liggen schepen dicht op elkaar. Wanneer een schipper van een schip zijn schroef laat draaien om het vaartuig op zijn plaats te houden, veroorzaakt hij hinderlijke waterbewegingen bij de achtersteven. Kleinere schepen kunnen dan door de stroming en beweging in het water niet veilig afmeren. Daarom geldt de regel: trossen vast, schroeven uit.

Het uitzetten van de schroeven is soms ook om een andere reden belangrijk, zoals bij de Krammersluizen in Zeeland. Daar worden zoet en zout water van elkaar gescheiden. De werveling van het water hindert dat proces waardoor het schutten vertraagt.

Stop bij rood en rood/groen
Net als op de weg betekent rood licht ook op het water dat je moet wachten. Maar lang niet iedereen houdt zich aan die regel. Regelmatig varen schippers een sluis al in of uit terwijl het licht nog op rood of op rood/groen staat. Ook bij bruggen wordt rood en rood/groen licht soms genegeerd. Daardoor kunnen gevaarlijke situaties ontstaan.

Zowel bij rood als bij rood/groen mogen schippers niet varen. Rood/groen betekent dat schippers zich klaar mogen maken om te gaan varen. Varen mag pas als het licht op alleen groen springt.

Eerdere actie
Rijkswaterstaat vraagt regelmatig aandacht voor het naleven van deze regels op het water. Zo stonden er vorig jaar bij een aantal sluizen in Zeeland ook borden. Die actie was succesvol. Schippers spraken elkaar aan op het naleven van de regels. Ook via het project Varen doe je samen benadrukt Rijkswaterstaat samen met andere partijen het belang van het naleven van de regels op het water.

Bron:Rijkswaterstaat

5 gedachten over “Rijkswaterstaat vraagt aandacht voor draaiende schroeven in sluizen en negeren rood licht”

  1. Rijkswaterstaat moet niet zo moelijk doen (zijn er ongelukken gebeurt) kom maar eens aanboord van een koppelverband dan praten jullie we anders

    1. waarom kan je met kvb niet wachten tot het licht groen is en waarom kan je niet vast maken in de sluis personeel genoeg toch ,heb zelf ook 45 jaar op de binnenvaart gevaren mocht je twijfelen aan mijn deskundigheid

  2. Precies M.de Graaf,

    Zelf ook 20 jaar beroepsvaartervaring en daarnaast jachtenschipper.
    Probeer met een jachtje maar eens een sluis in te varen waar beroepsvaart met de schroef ligt te malen. Mijn advies is blijf tussen de open deuren drijven en met behulp van de sluismeester is de schroef er dan razendsnel af 😂

  3. Ik denk dat de overheid eerst eens bij zichzelf moeten gaan kijken. Bij de ene brug/sluis MOET je wachten terwijl je bij een andere brug/sluis dwingend gevraagd wordt NIET op groen te wachten. Ik denk dat ik eens de gesprekken opneem en foto´s ervan ga maken want deze discussie raakt kant noch wal, afgezien dan van vastmaken en schroeven uit. Als groot voorbeeld, wachten op de brug met mijn jacht in de Volkeraksluis werd ik dwingend gesommeerd om te wachten tot ik groen kreeg. Ik attendeerde mevrouw direct erop om te vertellen dat ze dan ook de lichten op groen/rood moet zetten zodat ik weet dat ik als eerste door kan komen. Paar uur later in de Krammer werd over de marifoon geroepen dat ik NIET op groen hoefte te wachten. Vaar zelf op beroepsvaart (aflosser alle schepen) en heb een 15 mtr lang zeiljacht dus zie het zeer goed van beide kanten. Als er jachten achter mij in de sluis liggen dan draai ik meestal de eerste 20 mtr op de boegschroef eruit.

  4. Ik vind dat als er niemand bij je in de sluis,er ook niemand laat van heb .maar met andere collega’s is soms wel een fijn.voorbeeld : een geladen klein schip achter een groot schip is best lastig ( met draaiende schroef ) en dat uitvaren of doorvaren door rood licht is ook overdreven, als je op een kanaal vaart van bijv gouda naar Katwijk en je moet constant wachten op groen licht, dan staan de automobilisten wel heel lang te wachten wat veel irritatie oplevert. En bijkomend nadeel slecht voor het milieu

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.