JOUW MENING – Het aantal doden door vaarongelukken in Nederland stijgt zorgelijk, vindt demissionair minister Mark Harbers. Een onderzoek naar oorzaken en maatregelen om het aantal ongevallen op het water terug te dringen is ingezet.
3 gedachten over “Stelling | Verplicht een vaarbewijs voor de recreatievaart”
Rob Grootveld zegt:
Eens, maar dan niet naar scheepstype, maar naar vaargebied:
1: Algemeen, voor alle wateren, uitgezonderd die geen verbinding hebben met de “buitenwereld”
2: Alle wateren waar je met beroepsvaart te maken kunt krijgen, de BPR bijlage 9 wateren zeg maar
3: Alle wateren waar je serieus met navigatie/meteo te maken kunt krijgen (ruwweg waar je nu VB2 voor nodig hebt)
Dit dus ongeacht of je met een kano of met een motorkruiser van 20 ton vaart. Je met een kano tussen de 3000 tonners op de Rijn begeven, vergt net zoveel, zo niet meer, kennis als met een speedboot.
Sterker nog, met een speedboot hoef je veel minder inzicht te hebben als met een langzamer motorkruiser of kano; als “het spannend wordt” is het een kwestie van morse plat en weg ben je.
Verder marifoonplicht op 2/3 en anders op zijn minst in de VTS gebieden.
eens ,maar dan ook algemeen .
zie ook op klein binnen water dingen gebeuren die echt niet kunnen .
laat iedereen op het water maarop de hoogte van de regels zijn.
Hier een mening van iemad uit de praktijk (binnenvaartschipper)
Misschien is het een idee om vaarbewijzen in categorieën te gaan verplichten.
Zoals bij motor rijden je per cc categorie haalt, dat idee.
Een basis vaarbewijs waar de regels op het water worden uitgelegd/omgaan met beroepsvaart en voor binnenwatertjes waar geen scheepvaart is deze dan als basis verplichten. Kan in een dagcursus. En is dan voor de kano enzo genoeg.
Daarna is stappen verhogen, als aanvulling op het basisvaarpatent, bijvoorbeeld vanaf een meter of 9 (zo groot zijn de meeste bootjes) en wil je op hoofdvaarwegen varen praktijk verplichten.
Hoe sneller en groter de boot, hoe meer praktijk en theorie.
Eens, maar dan niet naar scheepstype, maar naar vaargebied:
1: Algemeen, voor alle wateren, uitgezonderd die geen verbinding hebben met de “buitenwereld”
2: Alle wateren waar je met beroepsvaart te maken kunt krijgen, de BPR bijlage 9 wateren zeg maar
3: Alle wateren waar je serieus met navigatie/meteo te maken kunt krijgen (ruwweg waar je nu VB2 voor nodig hebt)
Dit dus ongeacht of je met een kano of met een motorkruiser van 20 ton vaart. Je met een kano tussen de 3000 tonners op de Rijn begeven, vergt net zoveel, zo niet meer, kennis als met een speedboot.
Sterker nog, met een speedboot hoef je veel minder inzicht te hebben als met een langzamer motorkruiser of kano; als “het spannend wordt” is het een kwestie van morse plat en weg ben je.
Verder marifoonplicht op 2/3 en anders op zijn minst in de VTS gebieden.
eens ,maar dan ook algemeen .
zie ook op klein binnen water dingen gebeuren die echt niet kunnen .
laat iedereen op het water maarop de hoogte van de regels zijn.
Hier een mening van iemad uit de praktijk (binnenvaartschipper)
Misschien is het een idee om vaarbewijzen in categorieën te gaan verplichten.
Zoals bij motor rijden je per cc categorie haalt, dat idee.
Een basis vaarbewijs waar de regels op het water worden uitgelegd/omgaan met beroepsvaart en voor binnenwatertjes waar geen scheepvaart is deze dan als basis verplichten. Kan in een dagcursus. En is dan voor de kano enzo genoeg.
Daarna is stappen verhogen, als aanvulling op het basisvaarpatent, bijvoorbeeld vanaf een meter of 9 (zo groot zijn de meeste bootjes) en wil je op hoofdvaarwegen varen praktijk verplichten.
Hoe sneller en groter de boot, hoe meer praktijk en theorie.