Verruiming Twentekanalen: ‘achter de schermen’ hard gewerkt aan de uitvoering

Gepubliceerd op: 25 februari 2021- Laatste update: 25 februari 2021 14:10 uur

Rijkswaterstaat werkt aan de 2e fase van de verruiming van de Twentekanalen. De Twentekanalen zijn een belangrijke logistieke schakel voor het vervoer van goederen over water, naar de havens van Almelo, Hengelo en Enschede.

Het transport over de Twentekanalen neemt de komende jaren toe. Door het kanaal te verruimen kunnen grotere en zwaarder beladen schepen straks veiliger en vlotter varen op de Twentekanalen.

Na labonderzoek nu praktijkonderzoek

Voordat de aannemer deze zomer begint met het vervangen van de damwanden en het baggeren, wordt de werkwijze eerst in mei 2021 verfijnd in 2 proefvakken. Het ene proefvak bevindt zich op de hoofdtak tussen sluis Delden en de gemeentekade Delden en de andere op de zijtak naar Almelo aan de zuidzijde van de Linschotbrug. In de proefvakken optimaliseren we de werkwijze van het vervangen van de damwanden, het baggeren en het aanbrengen van de laag van zand en bentoniet. Tijdens de proeven monitoren we de grondwaterstand. Met de opgedane ervaring uit de proefvakken kunnen we na de zomervakantie vlot en efficiënt te werk gaan.

Tijdens het baggeren wordt een deel van de kanaalbodem verwijderd en wordt de waterdichtheid van de bodem aangetast. De delen van het kanaal die kwelgevoelig zijn, worden kort na het baggeren afgedekt met een mengsel van zand en bentoniet, een kleisoort die opzwelt en de bodem zo afdicht. Benieuwd hoe we dat gaan doen? Bekijk dan de video over de 2e fase van de verruiming van de Twentekanalen en animatie over het project.

Maaien van het riet en struiken

Langs en achter de damwanden van het Twentekanaal staat veel riet en groeien planten over de damwanden. Om ervoor te zorgen dat we straks goed bij de damwanden kunnen, starten we in maart op diverse plekken langs het kanaal met het maaien van het riet en overhangende struiken. De aannemer werkt volgens een ecologisch werkprotocol, om dier en milieu zo min mogelijk te verstoren.


Foto: © Verwaaij Media

Onderzoek naar kabel en leidingen en conventionele explosieven

Na de gunning van het werk eind oktober 2020 is de voorbereidingsfase gestart. In maart en april 2021 kunt u langs het kanaal diverse medewerkers tegenkomen. Zo gaan we in en langs het kanaal locaties af waar mogelijk nog explosieven uit de Tweede Wereldoorlog liggen. Eerst vindt er een detectie plaats en bij verdachte objecten worden die benaderd door duikers. Als er een explosief wordt aangetroffen dan worden deze voorafgaand aan de werkzaamheden verwijderd. Daarnaast onderzoeken we op verschillende plekken of de kabels en leidingen die langs of onder het kanaal door gaan op de plekken liggen die aangegeven staan op de kaart.

Werk achter de schermen

Voordat de aannemer aan de slag gaat werken ze eerst het ontwerp voor het kanaal, de zwaaikommen, de gemeentekade Delden en de wachtplaatsen bij Sluis Hengelo uit. Om dit goed te kunnen doen worden de exacte maten buiten ingemeten en de samenstelling van de bodem op diverse locaties vastgelegd. Daarnaast zijn we achter de schermen bezig met het aanvragen van diverse vergunningen en worden er gesprekken gevoerd met de gemeenten, waterschappen en bedrijven.

Vragen of klachten

Het kan zijn dat u een specifieke vraag heeft over het project Verruiming Twentekanalen. Met al uw vragen kunt u terecht bij de landelijke 0800-informatielijn van Rijkswaterstaat op telefoonnummer 0800-8002.

Bron:Rijkswaterstaat.

Geef een antwoord

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.