Een hoofdrol voor Herbie

Het is de eerste dienst van het nieuwe jaar. Mijn collega en ik gaan op deze koude zaterdag onder meer de betonning checken: controleren of de boeien in de Maas rond Belfeld nog op hun plaats liggen. Zonder dat we het weten spelen we hierbij ook nog een kleine rol in het oplossen van een misdrijf.

Met de RWS-18 vertrekken we die zaterdag rond 08.00 uur vanuit Belfeld. Door de vele neerslag in de Ardennen eind vorig jaar gaat er veel water door de Maas. Er staat dan ook een harde stroming en dan kan het nog wel eens gebeuren dat een boei meegevoerd wordt. En dat kan gevaarlijk zijn voor de scheepvaart, omdat ondieptes dan niet meer zijn gemarkeerd.

Vaarwegmarkering
Vanaf ons patrouillevaartuig zien we dat de betonning er nog goed bij ligt. We zien maar een enkele boei die een paar meter is weggedreven. Ik geef dit direct door aan mijn collega’s van de vaarwegmarkering, zodat zij de boeien weer zo snel mogelijk op hun plek kunnen leggen.

‘Herbie’ staat er in witte letters op de blauwe boeg

Tegen de middag vaart ons een zeilbootje tegemoet. ‘Herbie’ staat er in witte letters op de blauwe boeg. Haha, mijn collega en ik moeten allebei gelijk denken aan die grappige films met Volkswagen Kever Herbie in de hoofdrol. Een man met een dikke jas, muts en sjaal stuurt het bootje stroomafwaarts door de koude zaterdag. Hij zwaait vrolijk naar ons. Wij zwaaien lachend terug.

Rustige dienst

Rond een uurtje of 17.00 ben ik weer lekker in mijn warme huis. Laat in de avond zit ik nog wat tv te kijken. Ik zie mijn telefoon oplichten; een mailtje. Dat gebeurt niet vaak, op zaterdagavond. Ik pak mijn telefoon en zie ‘gestolen jacht’ in de onderwerpregel. Maar snel even kijken.

Nautisch centrum
Ik lees dat er een jacht gestolen is, en of we er naar uit willen kijken. De naam van het bootje is ‘Herbie’… Die hebben we natuurlijk zien varen afgelopen middag! Ik bel meteen met het nautisch centrum in Maasbracht om te melden waar precies we het bootje gezien hebben. Ze zijn blij met de aanwijzing en melden dit direct bij de politie.

Een stuurloos zeilbootje is door de brandweer op weg geholpen

Brandweer

Tijdens mijn dienst de volgende dag begrijp ik van collega’s dat er gisteren een stuurloos zeilbootje door de brandweer weer op weg is geholpen. Op een lokale nieuwssite lees ik hetzelfde, maar dan met een foto erbij: ‘Hé, daar hebben we Herbie weer!’ Ik bel nogmaals het nautisch centrum om dit door te geven en hoor dat het gestolen bootje op dat moment net is gevonden.

Oplettende operator

Het bootje blijkt namelijk deze ochtend bij sluis Sambeek te zijn aangekomen. De oplettende operator herkent de gestolen boot. Hij stuurt het jachtje naar een lege sluiskolk, en geeft aan dat het even duurt voordat er geschut kan worden. De man steekt zijn duim op en begrijpt dat hij moet wachten.

Politie

Ondertussen belt de operator de politie. De dienders zijn snel ter plaatste en nemen de dief mee. Het jachtje ligt afgemeerd bij de sluis en de eigenaar kan het na vrijgave door de politie weer ophalen.

Zo hebben mijn collega’s en ik min of meer bij toeval meegeholpen aan het oplossen van dit misdrijf. En Herbie, die is ons vast dankbaar dat hij weer bij zijn ‘baasje’ terug is ;-).