Hulp voor ons Erfgoed

De aankomende stoomsleepboot Goudvisch heeft hulp gekregen uit onverwachte hoek.
Het slepertje lag al vanaf november 2013 te wachten om op de ponton Gaston geplaatst te worden, stroppen en stophout lagen al die tijd al klaar.
Verschillende bedrijven al eens gepolst, sommige waren welwillend, maar, geen tijd, druk, komt niet uit, misschien dan en dan.
De stichting stoomsleepboot Goudvisch heeft een moeilijke start, geen geld, geen bankrekening, maar wel enthousiaste vrijwilligers.
Zo had de voorzitter van de stichting het er maar eens op gewaagd om een buitenlandse firma met een kantoor in Maassluis op maandag te bellen en het hele verhaal op te biechten, je weet maar nooit.
Kreeg als antwoord van Gareloch Support Services, er ligt nu een Multicat zeeklaar te maken, schikt het morgenmiddag? Slik, ja, natuurlijk.
En zo is het ook gebeurd, het mag duidelijk zijn dat we de directeur J. Peute en de Maassluizenaren Frans en Marnix en kapitein en bemanning van de Sandy M. heel erg dankbaar zijn voor deze hijsactie, thank you very much.
Buiten deze geweldige hijsactie zijn er meer die bedankt moeten worden: T. v/d Reijen voor het leveren van stophout, D v. Son voor het gebruik van de hijsbanden, en stichting Calorische Werktuigen voor het een en ander regelen.

De stoomsleepboot Goudvisch werd gebouwd op de Groningse werf van Botje, Ensing en Co. onder bouwnummer 140. Er werden nog 3 zusterschepen gebouwd, Ordonnans, Wolga en Johan. In de vetkuil een 2 cilinder compound diagonaal stoommachine met Hollandsche schuifbus met 8 nominale paarden krachten. Ze werd geleverd aan J.L. Meerman te Rotterdam die een participant was in de sleepdienst Volharding. In de Eerste Wereldoorlog werd het bootje verhuurd aan het ministerie van Oorlog te Hellevoetsluis ter inspectie van het zeegat aldaar. Na deze periode weer terug in de sleepdienst te Rotterdam. Met het reorganiseren van de sleepdienst Volharding en het teruglopen van het kleine sleepwerk en door de opkomst van de dieselmotor en de opduwer is de Goudvisch verkocht naar houthandel Varsseveld te Leerdam. Na een aantal jaren weer verkocht aan meneer de Weerdt te Dordrecht, na weer een aantal jaren verkocht aan meneer Popijus ook te Dordrecht met de mooie naam Adriana Elisabeth, met deze naam in 1931 verkocht naar België.
Maar daar pas in 1938 ingeschreven. In het jaar 1953 verkocht en van naam verandert in Remi, waarna in de jaren 70 een prachtige GM in de machinekamer kwam. Nadat het bootje een aantal jaren stilgelegen had, samen met ponton Gaston verkocht naar Schiedam. Op 2-10-2013 is de stichting stoomsleepboot Goudvisch opgericht met medewerking van Dhr. H. Verel, en notaris Dhr. J. Krabbendam van Van der Valk Notarissen. Begonnen is ook met uitbreken van de betimmering in het vooronder en afslijpen van de gelaste opbouw en stuurhut, waarna de machinekamer aan de beurt was en dan nu het hijsen op de ponton.

Geïnteresseerd in het verhaal van de overtocht met de voormalige sleepboot “Remi” van Grembergen naar Schiedam en het starten van de GM voor de eerste keer na aanschaf, kijk op s.s. Goudvisch van de Sleepdienst Volharding uit Rotterdam
Foto’s van plaatsen Goudvisch op de ponton, kijk op ss Hercules
of ss Goudvisch waarbij nog anderen foto’s te zien zijn.

Vriendelijke groet, Kees Boekweit.



2 gedachten over “Hulp voor ons Erfgoed”

  1. Rekent er maar op ,dat het een mooie Goudvisch word……
    Die gasten hebben er echt plezier in ,maar hulp op welk gebied dan ook altijd welkom.
    Zie maar eens een geschikte stoomketel te vinden bij voorbeeld.
    Wie weet er nog wat voor die jongens…..?

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.