N50 Ramspolbrug: Inhangen beweegbare deel verloopt zonder problemen

Rijkswaterstaat monteerde woensdag 9 mei de eerste zogenoemde val (beweegbare deel of klep) van de nieuwe Ramspolbrug. Het inhangen van de grote klep van 23 meter breed en 430 ton zwaar verliep vandaag zonder complicaties en volledig op schema.

De vallen zijn samengesteld uit stalen platen en profielen en zijn over het water aangevoerd. Om de kleppen in te hijsen en te monteren zijn twee 300 tons bokken (drijvende kranen) nodig. Per dag wordt 1 val gemonteerd. Op 10 mei hijst het N50 Infrateam de tweede, kleinere, klep van 11 meter breed en 210 ton zwaar op zijn plek.

Betere doorstroming
Er wordt hard gewerkt aan de nieuwe Ramspolbrug. Deze nieuwe brug heeft een doorvaarthoogte van 13 meter, daardoor hoeft de brug minder vaak open. Dit bevordert de doorstroming van het verkeer over de weg èn over het water. De nieuwe Ramspolbrug is een in de wereld unieke energieneutrale brug, die een groot deel van zijn eigen energie opwekt. De nieuwe Ramspolbrug wordt begin 2013 in gebruik genomen.

Project N50 Ramspol – Ens
De bouw van de nieuwe Ramspolbrug maakt onderdeel uit van het project N50 Ramspol – Ens en wordt uitgevoerd door het Infrateam N50. Rijkswaterstaat verlegt en verbreedt op dit traject de N50 ten behoeve van een volwaardige autoweg tussen Kampen en Emmeloord, met meer veiligheid en een betere doorstroming.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.