Nieuw systeem SPOC NL zorgt voor verbeterd inzicht bij calamiteiten op zee

Rijkswaterstaat realiseert digitaal systeem

Vandaag heeft Karin Visser, Hoofd Ingenieur Directeur Rijkswaterstaat Verkeer- en Watermanagement het Single Point of Contact (SPOC NL) officieel in gebruik genomen. Zij deed dit als Nationaal Bevoegde Autoriteit voor SafeSeaNet tijdens een bijeenkomst in Rotterdam met vertegenwoordigers van onder meer zeehavens, agenten, cargadoors, rederijen en het ministerie van Infrastructuur en Milieu.
Dit Single Point of Contact verzamelt alle informatie over zeeschepen van en naar de Nederlandse zeehavens en stuurt deze door naar Lissabon voor vastlegging in SafeSeaNet. In geval van calamiteiten biedt dit centrale Europese systeem snel informatie over de betrokken schepen.

Na het ongeval met de tanker Erika en met de Prestige heeft de Europese Unie verschillende richtlijnen uitgevaardigd om ongevallen en vervuiling op zee te voorkomen. Als gevolg van de richtlijnen is er een centraal Europees registratiesysteem gekomen: SafeSeaNet. In SafeSeaNet zijn gegevens van zeeschepen in de Europese maritieme wateren vastgelegd en te raadplegen.
Ook scheepsbezoeken, waaronder bezoeken van schepen met gevaarlijke lading worden geregistreerd in SafeSeaNet. In geval van calamiteiten kunnen crisisteams de gegevens direct in SafeSeaNet raadplegen. Het systeem is in beheer van de European Maritime Safety Agency (EMSA).

SPOC NL
Resultaat is dat alle bij te houden gegevens voor zeeschepen worden verzameld in één systeem SPOC NL. Van daaruit worden ze aangeleverd aan SafeSeaNet. SPOC NL is tot stand gekomen in nauwe samenwerking met de havenautoriteiten.

Maritiem Single Window
Tijdens de bijeenkomst werd ook gesproken over het in te richten Maritiem Single Window. Op 1 juni 2015 moet iedere EU-lidstaat beschikken over een elektronisch platform waar zeeschepen die zeehavens binnenkomen en uitgaan zich via één elektronische weg kunnen melden. De minister van Infrastructuur en Milieu heeft Rijkswaterstaat opdracht gegeven om dit Maritiem Single Window (MSW) in te richten.
De komende tijd werkt Rijkswaterstaat de specificaties hiervoor uit samen met de havenautoriteiten, Douane, Koninklijke Marechaussee, Zeehavenpolitie en het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Het is de bedoeling zo veel mogelijk gebruik te maken van bestaande systemen (zoals SPOC NL) en standaarden.

Impuls Dynamisch Verkeersmanagement Vaarwegen (IDVV)
De projecten SPOC NL en Maritiem Single Window zijn onderdeel van het programma Impuls Dynamisch Verkeersmanagement Vaarwegen (IDVV) dat werkt aan het beter benutten van de vaarwegen.

Geef een antwoord

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.