Nadat ik mij er thuis aan die paal in het zweet gewerkt had, tordeerde de mast bij het schoonspoelen.
Zo heeft hij dus een paar jaar gelegen ,en bleek niet meer geschikt voor gebruik.
Immers het bovenste vierkante gedeelte stond niet meer evenwijdig met de onderkant.
Wat nu……..
In Schiedam hebben een aantal molen bouwers van Batenburg hun werkplaats en ik besloot bij hun om raad te vragen.
Deze mensen hebben de mast schuin doorgezaagd en een vlak over de vlakbank weer iets schuin afgeschaafd.
Daarna is de mast weer verlijmd waarna de zoon Dennis van Kees de mast weer keurig heeft vernist.
En de mast was weer geschikt om geplaatst te worden.!
Dat is vanmorgen dus gebeurt,en aan mij was de eer gegund er een muntstuk onder te leggen voor de behouden vaart.
Maar daar ik het zonde vond van de mooie munt besloot ik de boel te belazeren en er een plastic Gamma winkelwagen munt er onder te leggen……
Toen Kees dat zag kon hij zich nog net inhouden om niet de mast maar mij in de takels te hangen.
Met vereende kracht [ ik niet,want ik was de fotograaf ] werd de mast richting de Hercules gesjouwd.
Vervolgens met de lier van de Hei bok vier omhoog getrokken en met een dubbel blok met touw in de mastkoker gedirigeerd.
Het weer was prachtig ,maar op de borrel kon ik helaas niet meer wachten want mijn oude buurman lag in het crematorium op ons laatste vaarwel te wachten…..
Stichting Calorische Werktuigen
Tekst en foto’s Fred Trooster.
Hier wordt de boom afgeleverd met de roeier bij Fred.
En hier wordt de mast geplaatst op de ss Hercules
Mooie fotoserie, Fred.
Heb je die munt nu terug gegeven aan de rechtmatige eigenaar ? ( Gamma ).
En die mast staat de Hercules geweldig!
Chapeau.
Dank je Fons,nu moet het scharnierende stuk er nog op gezet worden…..
De munt had ik gekregen bij de Gamma,en zit nu weer inmijn knip…
Pingback: NL8 | tugster: a waterblog