Plaatsen damwanden Sluis Eefde: hoe gaat dat in zijn werk?

Afgelopen weekend zijn we gestart met het intrillen van de damwanden voor de tweede sluiskolk in Eefde. De bouwwerkzaamheden zijn nu echt begonnen. Maar wat staat er de komende tijd te gebeuren? Hoe gaat het plaatsen van damwanden precies in zijn werk? En wat gaat de omgeving hiervan merken?

Foto © Chantal van den Berg

Vooruitblik bouw tweede sluiskolk in Eefde
De bouw van een tweede sluiskolk in Eefde is een omvangrijke klus, waarvoor circa 2.500 strekkende m damwand moet worden ingebracht. In de eerste helft van 2018 is aannemerscombinatie Lock to Twente vooral bezig met het plaatsen van damwanden. Ongeveer 70% van de damwanden wordt tussen januari en juni van dit jaar geplaatst. In deze periode start de aannemer ook met het verleggen van de waterkeringen om ruimte te maken voor de voorhavens van de tweede sluiskolk.

Intrillen van damwanden
Het intrillen van damwandplanken gebeurt met een heistelling. De hoogte van een damwandplank varieert tussen 15 en 27 m. De damwandplanken, van ieder 70 cm breed, zijn in de fabriek per twee aan elkaar geponst. Dit vermindert het klapperen van de planken, waardoor er minder geluid is bij het intrillen. Ook worden de damwandplanken bij het intrillen, waar mogelijk, geleid en vastgehouden door klemmen waarin hout is geplaatst. Dit hout absorbeert gedeeltelijk het geluid. Daarbij gebeurt het intrillen met een hoogfrequent variabel trilblok. Dit betekent dat eerst met snelle heibewegingen de damwand zo ver mogelijk de grond in wordt gebracht. Daarna wordt de frequentie verminderd naar gelang de hardheid van de grond. Hierdoor wordt er niet meer geluid en trilling geproduceerd dan nodig.

Constructie ter plaatse van de Kapperallee
Afgelopen weekend zijn de damwanden ingetrild langs en dwars door de Kapperallee. Onder de Kapperallee is een soort van vierkante bouwkuip gemaakt van damwanden. Als alles klaar is, draagt deze constructie tevens de nieuwe vaste brug over de tweede sluiskolk. Deze damwandplanken zijn nu alvast geplaatst, zodat er tot het einde van dit jaar niet nogmaals een afsluiting van de Kapperallee nodig is. Daarnaast zijn naast de Kapperallee damwanden geplaatst van een van de twee sluishoofden. Een sluishoofd is de constructie aan het begin en het einde van een schutsluis. In het westelijke sluishoofd, het zogenoemde benedenhoofd, komen later de puntdeuren van de tweede sluiskolk. Nu de damwanden zijn geplaatst beginnen de graafwerkzaamheden. Een eerste grondlaag wordt verwijderd. Daarna plaatst de aannemer een stempelraam en diverse ankers in de bouwkuip Hiermee ontstaat een stevige constructie, die ervoor zorgt dat de damwanden blijven staan. Daarna wordt het benedenhoofd verder ontgraven tot wel 19 m diep.

Separate bouwkuipen
Nu de constructie onder de Kapperallee en van het benedenhoofd staat, is de aannemer begonnen met het intrillen van de damwanden aan beide kanten van de kolk. Daarna worden de damwanden van het oostelijke sluishoofd, het bovenhoofd, geplaatst. Dit is de constructie waar later de segmentdeur in komt. De bouw van het bovenhoofd kent een vergelijkbaar bouwproces. Voor de kolk en het bovenhoofd maakt de aannemer ook eerst aparte bouwkuipen. Iedere bouwkuip vormt een afgesloten gebied, waarbinnen de aannemer veilig kan werken. Daarna gaat de aannemer verder met het ontgraven van de kuipen en het bouwen van desbetreffende constructie.

Wat merkt de omgeving?
Het intrillen van de damwanden gaat gepaard met geluid en trillingen. De omgeving zal naar verwachting wel het geluid van het intrillen horen. De aannemer werkt doorgaans alleen op werkdagen van 07.00 tot uiterlijk 19.00 uur. Daar waar het niet anders kan, wordt er een aantal keer buiten deze tijden gewerkt. Dit zal niet vaak voorkomen. De omgeving wordt hierover tijdig geïnformeerd.

De aannemer heeft eerder de methode voor het intrillen van damwanden en de effecten daarvan op de bodem en het geluid getest. Om het geluid voor de omgeving te beperken heeft de aannemer enkele maatregelen genomen. Zo gebruiken zij een hoogfrequent trilblok om het geluid te verminderen. Om het klapperen van damwanden te verminderen worden deze in de fabriek aan elkaar geponst en worden deze waar mogelijk geleid ingetrild.

Meer informatie bouwwerkzaamheden
Aannemerscombinatie Lock to Twente heeft een app ontwikkeld, waarop de werkzaamheden te volgen zijn. Deze L2T App is gratis te downloaden in de appstore of playstore. De werkzaamheden zijn ook te volgen op Facebook.

Meer nieuws Twentekanalen: uitbreiding Sluis Eefde
> Twentekanalen: uitbreiding Sluis Eefde

Bron:Rijkswaterstaat

Geef een antwoord

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.