Stremming scheepvaart Wantijbrug: mei tot september 2019

Gepubliceerd op: 14 maart 2019- Laatste update: 14 maart 2019 09:32 uur

In mei 2019 start de renovatie van de Wantijbrug (autoweg N3) in Dordrecht. Rijkswaterstaat gaat de constructie van de Wantijbrug aanpakken. Dit heeft gevolgen voor de scheepvaart.

De brug over het Wantij is tussen woensdag 1 mei tot maandag 2 september 2019 gestremd voor hoge schepen. De brug wordt in die periode niet bediend.

Hinder en omleiding hoge scheepvaart

Hoge scheepvaart (hoger dan 6,25 m) kan gedurende vier maanden de Wantijbrug niet passeren. Voor de hoge scheepvaart geldt in deze periode een omvaarroute van en naar de jachthaven Westergoot. Zeilboten die vanwege hun hoogte en diepgang (maximaal 1,50 m) de route via Ottersluis en Helsluis niet kunnen passeren, dienen om te varen via de Nieuwe Merwede en de Beneden-Merwede en gebruik te maken van de brugopeningen in de Merwede-corridor (Gorinchem – Dordrecht v.v.).

Gevolgen lage scheepvaart

Lage scheepvaart (niet hoger dan 6,25 m) kan, behalve van 1 tot 5 augustus en van 9 tot 12 augustus 2019, onder het vaste deel van de Wantijbrug doorvaren. Van 1 tot 5 augustus en van 9 tot 12 augustus is de Wantijbrug geheel afgesloten voor alle scheepvaart.

Stremming wegverkeer N3

Voorlopig ervaart het wegverkeer nog geen hinder van de werkzaamheden. Tijdens de zomervakantie is de brug twee weekenden afgesloten: van 1 tot 5 en van 9 tot 12 augustus. Van 5 tot 9 augustus is de autoweg N3 in de richting van Dordrecht naar Papendrecht afgesloten. Ook is er eind augustus een aantal nachtafsluitingen.

Renovatie en standaardisatie Wantijbrug (N3)

De Wantijbrug vertoont materiaalmoeheid door toename van het verkeer. Daarom wordt de Wantijbrug gerenoveerd. Vallen en installaties worden vervangen en de constructie wordt versterkt vanwege de nieuwe zwaardere vallen. Na de renovatie kan de brug over het Wantij weer minimaal dertig jaar zonder groot onderhoud mee. In opdracht van Rijkswaterstaat voert aannemerscombinatie Volkerbrug de renovatie uit.

De Wantijbrug krijgt ook een nieuwe standaard voor de bediening, besturing en bewaking van de brug (3B-Bouwblok). Dit bouwblok is een volledig uitgeruste apparatuurkast met hardware en software waarmee de drie belangrijkste functies van een brug worden ingevuld. Met deze standaardisering kan Rijkswaterstaat bruggen, sluizen en tunnels in de toekomst slimmer en efficiënter bedienen, beheren en storingsvrij houden. De Wantijbrug is de eerste brug die het door Siemens ontwikkelde 3B-Bouwblok krijgt.

Bron:Rijkswaterstaat

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.