Update Varen doe je samen!

Bijgevoegd weer een korte update van het project Varen doe je samen!

VDJS praktijkdag Prinses Margrietkanaal op zaterdag 4 mei 2013
Tienstra Organisatie Nautische Opleidingen organiseert in samenwerking met KNRM station Lemmer vanuit Lemmer een leerzame VDJS praktijkdag op 4 mei. Na een kort blokje theorie wordt met voormalige reddingboot ‘Knokkels’ een interessante en leerzame route gevaren over het IJsselmeer en wordt uiteraard de Prinses Margrietsluis bezocht. Tijdens deze vaartocht worden meerdere knelpunten, oversteken, marifoonblokkanalen, de recreatievaargeul op de Lemster Brekken gepasseerd en wordt geschut. Het programma is primair toegespitst op de combinatie beroeps- en recreatievaart. Onderwerpen die aan bod kunnen komen zijn onder andere de beperkingen van de beroepsvaart, gewenst vaargedrag van de recreatievaart, reisvoorbereiding en tochtplanning, onderlinge communicatie (marifoongebruik en uitluisterplicht, contact met Post IJsselmeer, melden bij de sluis en oefenen met de marifoon), het passeren van sluizen en beweegbare bruggen, de plaats op de vaarweg, reglementen, verkeersbegeleiding, verkeerstekens en betonning en vaarsnelheid, hinderlijke golfslag of zuiging. Aan boord draait de radar en is alles op de AIS en digitale waterkaarten te volgen, erg leerzaam.

Deelnemers nemen geheel voor eigen risico deel aan de praktijkdag. De organisatie accepteert geen enkele aansprakelijkheid voor materiële schade of persoonlijk letsel veroorzaakt in samenhang met of voor, gedurende of na de praktijkdag.

Overige VDJS praktijkdagen
Er worden dit seizoen ook nog meer VDJS praktijkdagen georganiseerd. Voor de Waal, Amsterdam en de regio Dordrecht/Rotterdam hebben we al organisatoren, maar voor praktijkdagen op bijvoorbeeld de Westerschelde, het Amsterdam-Rijnkanaal en de Maas zijn we nog op zoek naar vaarscholen en/of watersportverenigingen die in 2013 – onder auspiciën van VDJS – praktijkdagen willen organiseren. Allen zeer interessante en leerzame locaties waar zowel beroeps als recreatie varen. Contact opnemen kan via [email protected]

Houd voor de praktijkdagen www.varendoejesamen.nl en www.facebook.com/varendoejesamen goed in de gaten!

Beleef het mee bij de Redding Maatschappij
Kom in actie op Reddingbootdag!
Op zaterdag 27 april organiseert de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) haar landelijke open dag op meer dan 45 locaties. Dé dag om actief kennis te maken met het werk, de professionele vrijwilligers en het materieel van de KNRM. Beleef het mee! Actie, daar is waar het draait bij de KNRM. Op het moment dat de pieper gaat, komen de vrijwilligers van de KNRM in actie: ze ontdoen zich van de dagelijkse zaken, spoeden zich naar het boothuis, varen uit en verlenen als ze ter plaatse zijn hulp aan mensen die op of aan het water in de problemen zijn. De 1.300 vrijwilligers kunnen dat alleen doen door de steun van meer dan 80.000 donateurs. Zij komen ook in actie, maar dan in financiële zin. De KNRM werd in 1824 opgericht en nog altijd werkt de landelijke hulpverleningsorganisatie geheel zelfstandig, zonder subsidies van de overheid, maar met de steun van de ‘Redders aan de Wal’, de geuzennaam van de donateurs.
Als dank voor die vaak jarenlange steun halen de vrijwilligers op 27 april alles uit de kast. Spectaculaire demonstraties, rondleidingen door boothuizen en diverse activiteiten voor kinderen zijn slechts een paar ingrediënten van wat Reddingbootdag voor de bezoekers onvergetelijk maakt. En het allermooiste, voor jong en oud, is dat de bezoekers zélf de actie kunnen ervaren: mee op de reddingboot, in volle vaart.

De Reddingbootdag duurt van 10.00 tot 16.00 uur en wordt in 45 plaatsen langs de Noordzeekust, de Zuid-Hollandse en Zeeuwse wateren en aan het IJsselmeer gehouden. Kijk op www.reddingbootdag.nl voor routebeschrijvingen, plaatselijke programma’s, richtlijnen voor bezoekers en nog veel meer. 27 april is ook een uitgelezen moment voor niet-donateurs om kennis te maken met de KNRM en om in te schrijven als nieuwe donateur.

Convenant tussen roeiers en beroepsvaart
Op vrijdag 5 april 2013 hebben Koninklijke Schuttevaer, de provincie Zuid-Holland en de roeiverenigingen die gebruik maken van de Schie bij de Delftse Studenten Roeivereniging Proteus-Eretes het convenant ‘Veilig varen doe je samen’ ondertekend ter bevordering van de veiligheid tussen beroepsvaart en roeiers. In een speciale flyer staan onder andere belangrijke tips voor roeiers. Een prima initiatief, ook voor de overige wateren waar geroeid wordt tussen de beroepsvaart.

VDJS ook (weer) op Twitter
De afgelopen tijd is er weinig gedaan met VDJS op Twitter, maar daar is verandering in gekomen. Sinds kort is de VDJS Twitter weer actief en wordt ook via dit moderne medium info over veilig varen gedeeld → https://twitter.com/varendoejesamen

Kanaal door Walcheren: binnen één uur vijf bruggen voorbij
De Provincie Zeeland, het Watersportverbond en de HISWA Vereniging hebben de handen ineen geslagen om voor de goede doorstroming van de pleziervaart door het Kanaal door Walcheren hebben een zogenaamde Blauwe Golf in te stellen: drie maal per dag krijgt de recreatietoervaart vrij baan op het Kanaal door Walcheren. Na jarenlang gepuzzel start de proef in de zomer van 2013. Een van de doelen is een beter meer begrip en afstemming te creëren tussen vaarweggebruikers en weggebruikers. De proef loopt van 1 juni tot en met 22 september 2013. Bij gebleken succes wordt de blauwe golf volgend jaar definitief ingevoerd.

Betonning Molengat opgenomen
De normale betonning in het Molengat bij Texel is in zijn geheel opgenomen en vervangen door recreatiebetonning.
Enige jaren geleden zijn de lichtboeien in het Molengat vervangen door blinde tonnen. Toen was er al sprake van dat de betonning in zijn geheel zou worden opgenomen in verband met verontdieping van het vaarwater. Nu is het zover en is alle betonning verdwenen. Er is recreatiebetonning voor in de plaats gekomen. Dat wil zeggen waar vroeger de groene betonning lag ligt nu niets meer. De rode tonnen zijn vervangen door de gele recreatiebetonning. Hierbij aangetekend dat de Verkenner Molengat en de MG2 weggehaald zijn en niet door andere boeien zijn vervangen. Op ongeveer de oude plek van de MG2A ligt nu de gele ton MG-A. Dit loopt door tot de MG-H die ongeveer op de plek van de MG16 ligt.
Op het Marsdiep werd de ingang van het Molengat aangegeven door de cardinale lichtboei S14-MG17 en de rode lichtboei T2. De eerst genoemde boei is opgenomen en vervangen door de T2. Op de oude plek van de T2 ligt niets meer.
De cardinale boeitjes die de onder water liggende bunkers onder de kust van Texel markeren liggen nog steeds op hun plek.

Houdt er rekening mee dat de nieuwe hydrografische kaarten van de 1800-serie pas in de zomer uitkomen en dat het nog wel enige tijd kan duren voor de elektronische kaarten zijn bijgewerkt. Dus doe voorzichtig bij het bevaren van het Molengat. De KNRM raadt u aan het zeegat bij wind uit de noord of de noordwest boven 6 beaufort te vermijden.

ErVAARingstochten
Het Watersportverbond organiseert al een aantal jaren erVAARingstochten, waarbij motorbootvaarders, onder leiding van ervaren toertochtleiders, nieuwe wateren op een verantwoorde wijze kunnen ontdekken. Ook in 2013 zullen er een aantal toertochten georganiseerd worden zoals van 12 tot 21 juli de Zeelandexpeditie en van 6 tot 12 juli de Grote Rivierenexpeditie. Binnenkort verschijnt HIER meer informatie. Een verslag van de Zeelandexpeditie van 2012 staat HIER.

Wijziging e-mailadres?
Regelmatig krijgen wij updates retour omdat een e-mailadres niet meer werkt. Als u een nieuw mailadres krijgt of als u zich wilt afmelden voor deze updates kunt u dat aan ons doorgeven via [email protected]

Ga voor de gratis VDJS App – geschikt voor iPhone, iPad en Android – naar de App store.

Met vriendelijke groet,

Hylke Steensma
Projectleider Varen doe je samen!

Stichting Recreatietoervaart Nederland (SRN)
Hoofdstraat 82, 3972 LB Driebergen-Rijsenburg
Postbus 102, 3970 AC Driebergen-Rijsenburg
0343-524749
06-26254899
[email protected]
www.varendoejesamen.nl & www.srn.nl

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.