Emri

Emri , 72,89 x 8,20 x 2,65 , 1000 ton , Bouwjaar 1961 , Werf De Rupel in Boom ( Belgie ) , 730 pk Detroit en 320 pk DAF boegschroef , ex Gesina Buisman , ex Adriaan , ex Hermathi , ex Reminke , ex Ee-Tru-Je , eigenaar Vof Emri in Terneuzen , ENI 02203787

Foto’s gemaakt door walter Vercruysse in Vlissingen.

Image and video hosting by TinyPicImage and video hosting by TinyPic

10 gedachten over “Emri”

  1. De EMRI is als Gesina Buisman gebouwd als droge lading schip. Als Adriaan verbouwd tot beunschip. Mijn vragen: Heeft de EMRI een boegschroef? Welke vlag wordt op de foto’s in de voormast gevoerd?

  2. Hallo Rene,

    Deze Duitse binnenvaartsite, spreekt wel over een kopschroef.
    https://www.binnenschifferforum.de/showthread.php?84299-Emri-GMS-02203787&highlight=Gesina+Buisman

    En de site: www. shipphoto.nl ook : http://www.shipphoto.nl/ zoek op EMRI 02203787

    Dan heb ik nog een vraag:

    De EMRI is via http://www.shipfinder.com te volgen.
    Vaak ligt ze enige tijd in de Westerschelde om daarna naar België te gaan.
    Waarschijnlijk om het opgezogen zand te lossen.
    Maar hoe zuigt zij dat zand op? Heeft dat iets te maken met de wegklapbare voormast?

    Ben benieuwd of je daar iets over kunt vertellen.

    Hartelijke groeten van Johan.

  3. de Voormast is een autokraan, om de Auto van en aan boord te zetten
    De Emri is een Beunschip deze wordt geladen door een zandzuiger, dit is een schip dat d.m.v. een pomp aan boord en een leiding die over de bodem van het vaarwater rust, zand opzuigt en via een derde leiding het product in het schip spuit.
    De Schipper van de Emri weet dat er veel water met het Zand meekomt wat niets opbrengt, door zijn ervaring weet hij wanneer het Schip vol is, er wordt over de Ijk geladen, dit is een merkteken dat het Schip vol is, en het overtollige Water uit de lading wordt gepomt met de boordpomp van de Emri, alwaar zandzeven op de laadvloer van het schip liggen die verbonden zijn met buizen met de boordpomp van de Emri.
    Wil je een Zandzuiger zien, er is in Sliedrecht een baggermuseum, al zag ik op deze site meerder fotos van de Muiderzand, een Zandzuiger die rondom Pampus bij Muiden op het Markermeer zijn werk heeft verricht.
    Anders maar is op de site van Boskalis of Muiderzand kijken.

    1. Hallo J. Hagens,

      Ja, ik weet wat een beunschip is, maar dacht dat de EMRI het zand zelf op kon zuigen. Als ik het schip volg op shipfinder.com dan zie ik er geen ander schip bij liggen als ze op de Westerschelde gestopt ligt.
      Hier in NoordHolland varen schepen genaamd: GRINZA (Grind en Zand), die hebben zelf zo’n zuigpijp aan boord. Ze halen zand van de Noordzee.

      Maar heeft u enig idee omtrent een evt. boeg-, of kopschroef van de EMRI ?

      Mvg. Johan.

      1. Of er een Kopschroef in staat weet ik niet, je zou kunnen bellen naar de Eigenaar, via Google is zijn telefoonnummer te vinden.
        Via zandzuiger Muiderzand heb ik op Google nog leuke afbeeldingen van Zandzuigers gezien met goede uitleg, over hoe het zandzuigen in ze werk gaat.

        1. Hallo J. Hagens,
          Ik zal contact opnemen met V.O.F. Emri in Terneuzen.
          Mijn bezigheid is momenteel het verzamelen van informatie en historie van de Buisman schepen. Dit waren schepen van de Koninklijke Buisman’s Gebrande Suikerpoederfabriek te Zwartsluis. Bekend van de blauwe blikjes koffiestroop voor bij de gemalen koffie. Dat ze ook schepen hadden in rederijen zoals: ” N.V. Kustvaart Onderneming Zwartsluis” en “Fortuna” is vrijwel onbekend. Na WW2 bestond hun vloot uit: 2 binnenvaart motorvrachtschepen; 4 coasters en 1 grote vaart schip. Het enige nog bestaande schip van die vloot is het beunschip EMRI, (ex Gesina Buisman). Alle informatie en historie die ik boven water kan halen is bestemd voor het particuliere Buisman museum van Dhr. F. Kuipers te Zwartsluis. Het museum beschikt over een zeer groot aantal verschillende blikjes en heel veel parafernalia van de firma Buisman. Dit willen we uitbreiden met de afdeling Buisman-vloot, waarin we de historie van de schepen kunnen laten zien. Mede uit historisch besef en om reden deze historie voor het nageslacht te bewaren ben ik daar mee bezig. Zie ook: http://www.kustvaartforum.com/viewtopic.php?f=1&t=7582 .

          Mvg. Johan Spek.

          1. Informeer is bij vereniging de Binnenvaart, het is ook heel leuk, als u geinteresseerd bent in de Binnenvaart zowel van vroeger als heden om daar lid van te zijn.
            Kost geloof ik rond € 40,– per Jaar ,Krijgt daarvoor een paar maal per jaar een magazine met verhalen en mooie fotos.
            U kunt ook op de site kijken dan zult u de Emri , maar ook andere schepen tegen komen, en er is veel Know How bij de leden.

  4. Hallo J. Hagens,

    Dank voor uw reactie,
    Alle hier op dit forum genoemde sites over de binnenvaart heb ik al bezocht en daar info van verkregen. Zodoende konden de brandmerken worden achterhaald van de Derk Buisman en de Gesina Buisman. Later de daar aan gekoppelde Liggers en Meetnummers van de Scheepsmetingsdienst. Ook kadaster gegevens zijn opgezocht. Maar al die gegevens zijn niet voldoende om een 100% historie te achterhalen. Bijvoorbeeld welke lading werd er vervoerd en wie waren de bemanningen, welke vaandels en/of vlaggen voerden de schepen, welke havens werden er aangedaan, etc. etc. Mijn info haal ik ook via de digitale kranten op http://www.delpher.nl
    Via de scheepvaartberichten en dan Rijnvaart en Scheldevaart, maar die geven alleen de passages bij Lobith en Hansweert. Soms vind je een krantenbericht, zoals die van 18 en 19-12-1961 over een brand op de Derk Buisman die op dat moment 80 splinternieuwe Opels aan boord had om naar België te vervoeren. Maar dat zet ik tzt. op mijn forumpagina van: http://www.kustvaartforum.com/viewtopic.php?f=1&t=7582

    Mvg. Johan

  5. Heb inmiddels contact gehad met de eigenaar van de EMRI.
    Het schip beschikt over een boegschroef DAF 320 pk.
    De EMRI vaart tegenwoordig als relatieschip bij: Van Ouwerkerk BV (www.vanouwerkerkbv.nl).
    (ZAND, SCHELPEN & GRINTHANDEL te Middelburg).
    Het schip is goed te volgen via: http://www.marinetraffic.com met als parameters:
    Ship Name: EMRI; Call Sign: PB2162 en MMSI: 244630858

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.