Onderhoud hefdeuren westkolk sluis Weurt

Gepubliceerd op: 16 april 2021, 10:34

Voor een grote onderhoudsbeurt renoveert Rijkswaterstaat de hefdeuren van de westkolk van sluis Weurt volledig. Technisch manager Remco Berentsen: ‘We zorgen ervoor dat de deuren ook de komende jaren veilig blijven functioneren.’

Rijkswaterstaat geeft de sluiscomplexen Heumen en Weurt de komende jaren een stevige onderhoudsbeurt. Die is nodig omdat sommige onderdelen het einde van hun technische levensduur naderen. Het meest urgente onderhoud vanuit veiligheid en beschikbaarheid is in 2020 uitgevoerd. Nu gaan we verder met levensduurverlengend onderhoud. Daarmee zorgen we ervoor dat de sluizen ook de komende jaren optimaal kunnen functioneren en veilig beschikbaar blijven voor de scheepvaart.

sluis-weurt-tcm26-304414

3 hefdeuren

In deze onderhoudsbeurt is veel aandacht voor de sluisdeuren. Met name de deuren uit de westkolk van sluis Weurt zorgden de afgelopen jaren voor verschillende storingen. Het gaat hierbij om 3 hefdeuren: de Waaldeur aan de kant van de Waal, de kanaaldeur aan de kant van het Maas-Waalkanaal en de middendeur halverwege daartussen.

Technisch manager Remco Berentsen van Rijkswaterstaat vertelt: ‘Door onder meer slijtage van de geleidewielen en geleiderails kregen de deuren bijvoorbeeld veel speling. Daardoor konden de sensoren niet altijd goed bepalen op welke hoogte de deuren zich bevonden, met storingen als gevolg.’

gerenoveerde-waaldeur-ophijsen-ponton-tcm26-304418

Renovatie onder fabrieksomstandigheden

Om de deuren weer goed te laten werken, worden ze alle 3 volledig gerenoveerd. De Waaldeur was in 2020 als 1e aan de beurt. In 2021 volgt de middendeur en in 2022 de kanaaldeur. Voor de renovatie gaan ze 1 voor 1 naar de constructiewerf van Mercon in Gorinchem. Berentsen: ‘Daar liggen ze in een grote fabriekshal met de juiste omstandigheden om de hele deur in één keer aan te pakken. Hier kunnen we bijvoorbeeld makkelijk maatregelen nemen als we schadelijke stoffen zoals chroom-6 tegenkomen. Bovendien heeft de scheepvaart zo minder hinder van de werkzaamheden.’

sluisdeur-zicht-geleidewielen-rails-tcm26-304421
Foto: © Martin Rijpstra Fotografie

Weer in nieuwstaat

Tijdens de renovatie gaat elke deur helemaal uit elkaar, legt Berentsen uit. ‘Eerst halen we alle losse onderdelen eraf, zoals de nivelleerschuiven (waarmee de kolk gevuld en geleegd wordt), de aandrijving van die schuiven, luiken en elektra. Vervolgens stralen we de deur zelf kaal. Dan is het tijd om hem nauwkeurig te inspecteren en alle schade te herstellen. Daarna beschermen we de deur met een nieuwe conserveringslaag van blauwe verf. Tot slot bouwen we hem weer helemaal op. Zo brengen we de deur weer in nieuwstaat.’

Deurendans

Om te zorgen dat we de westkolk met slechts 2 van de 3 deuren toch optimaal kunnen gebruiken, laten we de deuren van plaats wisselen. Eerst gaat de middendeur weg en blijft de volledige kolk tussen Waaldeur en kanaaldeur beschikbaar om te schutten. Vervolgens verplaatsen we de kanaaldeur naar het middenhoofd. In september 2021 is daarom gedurende een aantal weken slechts een halve kolk beschikbaar. Vervolgens plaatsen we de gerenoveerde middendeur terug in het kanaalhoofd en is de volledige kolklengte weer beschikbaar. Tot slot gaat de kanaaldeur, die inmiddels in het middenhoofd zit, in 2022 op transport voor renovatie.

uithijsen-waaldeur-tcm26-304426

Hefdeuren uithijsen
De hefdeuren zijn elk 16 m breed en 12 m hoog en wegen 155 ton. Om ze te verplaatsen, is dan ook een ponton nodig met 2 grote kranen, benadrukt Berentsen. ‘Eerst zetten we de betreffende deur omhoog en varen we het ponton eronder, met aan elke kant van de deur een kraan. Vervolgens laten we de deur op het ponton zakken. Dan tilt een van de kranen de deur aan de bovenkant iets op, zodat we de kabels los kunnen maken. Daarna pakt de 2e kraan de deur aan de onderkant vast en laten de 2 kranen de deur kantelen tot hij horizontaal in de lucht hangt. Tot slot draaien we de deur een kwartslag, zodat hij in de sluiskolk past, en laten we hem op het ponton zakken.’

Veiligheid verhogen
Als een deur weg is voor renovatie, krijgen ook de geleidewielen en de geleiderails waarmee die deur op en neer gaat een onderhoudsbeurt. Net als de bewegingswerken boven in de heftorens: tandwielkasten en lagers van de kabeltrommels. Berentsen: ‘Ook deze halen we helemaal uit elkaar voor grondige inspectie en reparatie. Daarnaast verhogen we de veiligheid, bijvoorbeeld door hekwerken aan te passen en het rotte hout van de drijvende remmingwerken te vernieuwen.’

Roldeuren oostkolk
Na de hefdeuren van de westkolk krijgen de roldeuren van de oostkolk in 2022 en 2023 een vergelijkbare grote onderhoudsbeurt. Zo zorgt Rijkswaterstaat dat het hele sluiscomplex bij Weurt veilig beschikbaar blijft. Gedurende alle onderhoudswerkzaamheden hebben we regelmatig contact met gebruikers en belanghebbenden. Zodat we rekening kunnen houden met hun wensen en er niemand voor vervelende verrassingen komt te staan.

Bron:Rijkswaterstaat

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.