Praktijkproef voor sloop Middensluis Terneuzen; 7 mei 2020

Gepubliceerd op: 04 mei 2020- Laatste update: 04 mei 2020 09:49 uur

Op donderdag 7 mei 2020 voeren we een praktijkproef met proefschoten uit ten oosten van de Middensluis Terneuzen. Proefschoten zijn kleine gecontroleerde explosies om geluid en trillingen te kunnen meten. Met deze praktijkproef bepalen we de beste werkwijze om de Middensluis eind 2021 te kunnen slopen.

Tijdens de praktijkproef, die verdeeld over circa 1,5 uur plaatsvindt, leggen we het doorgaande wegverkeer op het sluizencomplex een aantal momenten kort stil. Hiervoor maken we gebruik van verkeersregelaars. De afsluiting zal ruim voor aanvang van de proefschoten en op gepaste afstand van het terrein van de Middensluis plaatsvinden. Het scheepvaartverkeer ondervindt geen hinder. Zij worden via de verkeerscentrale geïnformeerd.

De proefschoten voeren we uit tijdens het nivelleren, het verhogen of verlagen van het waterpeil, in de Oostsluis. De Middensluis is op dat moment niet in bedrijf in verband met laagwater. De proefschoten kunnen in de omgeving te horen zijn. De praktijkproef is niet te zien vanaf de weg. Ook voetgangers en fietsers houden we net als het wegverkeer vlak voor een proefschot kort even tegen.

Praktijkproef Middensluis Terneuzen

Enkele dagen voor de proef installeren we aanvullende meetapparatuur in de omgeving om geluid en trillingen te monitoren. Donderdagochtend 7 mei 2020 bereiden we de springtest voor. We zetten het terrein af en installeren de springstoffen op testmateriaal. Na de ochtendspits vinden 3 proefschoten plaats met tussenpozen. Tijdens iedere explosie meten we geluid en trillingen. Als deze binnen de normen blijven, volgt pas een volgende explosie met iets meer springstof. Zo bepalen we hoeveel springstof ingezet kan worden bij de daadwerkelijke sloop van de Middensluis. We monitoren tijdens alle werkzaamheden aan en rondom de Nieuwe Sluis nauwkeurig het geluid, de trillingen en het grondwaterpeil. Op de website Nieuwe sluis Terneuzen staat meer informatie hierover.

‘Natte’ sloop

Het plan is om de Middensluis onder water te slopen. Dat noemen we nat slopen. Hierbij zetten we mogelijk explosieven in. Doordat het slopen onder water gebeurt, is er minder geluidsoverlast. In de uitvoering is ruime ervaring met deze sloopmethode bij projecten in binnen- en buitenland en we zetten een ervaren springmeester in om het sloopproces te begeleiden. Eind 2021 starten we met de sloop van de Middensluis die een klein jaar zal duren. We gaan zo’n 64.000 m3 puin ruimen en 7.000 houten palen afvoeren.

Nieuwe Sluis Terneuzen

Eind 2022 vaart het 1e schip door de Nieuwe Sluis in Terneuzen. De Nieuwe Sluis wordt net zo groot als de sluizen in het Panamakanaal, namelijk 427 m lang, 55 m breed en 16,44 m diep. De bouw is in volle gang. Naast het werk aan de sluis zelf, vinden er nog deelprojecten plaats, onder andere om ruimte te maken voor de invaart van de Nieuwe Sluis.

Geef een antwoord

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.