De eerste Keizersgracht was een spits met een 150pk Industrie motor.
Foto’s en tekst van Silis van Noorloos
In 1967 was ik als matroos op dit schip en mijn broer was de schipper.
Op deze foto’s is het goed zichtbaar dat dit schip leeg behoorlijk diep ligt maar, tussen de tanks is ruim 100 ton beton gestort als vaste ballast.
Door de vaste ballast was dit schip leeg varend een behoorlijke golvenmaker.
Wij voeren met deze spits hoofdzakelijk van Maastricht naar Eindhoven bij de betoncentale aan het Eindhovens kanaal.
We voeren hier samen met de eerste Heerengracht welke ook een spits was.
Later kwam ik op de Maasvallei welke toen van de ENCI was.
De Maasvallei is gebouwd als cementtanker en stookolietanker en deze stookolietanks zaten onder de cementruimen.
Na een personeelswisseling kwam ik op de Jeker maar, hiervan heb ik geen foto’s.
Later ging ik weer terug naar RCT en kwam op de Reguliersgracht.
Op deze foto’s zijn nog geen gaten in de boeiing gemaakt maar dit gebeurt op korte termijn na het omslaan van de Lijnbaansgracht.