Tweede sluiskolk Eefde krijgt geen voorsluis

Gepubliceerd op: 31 oktober 2018- Laatste update: 31 oktober 2018 09:22 uur

De nieuwe sluis bij Eefde krijgt geen voorsluis. Dit is niet nodig omdat de drempel van de nieuwe sluis aan de IJsselzijde het hele jaar door diep genoeg ligt, zodat schepen direct de sluis in kunnen varen. Tussen de huidige voorsluis en de nieuwe voorhaven komt een scheidingswand. Marten Klos, nautisch adviseur bij Rijkswaterstaat, legt uit waarom.

Gebruik voorsluis in Eefde

‘De afgelopen periode is de waterstand in de IJssel erg laag. Bij een lage waterstand gebruiken we de voorsluis bij Eefde. De voorsluis schut de schepen die vanaf de IJssel komen zover op, dat ze over de drempel van sluis Eefde kunnen varen.’ De hoogte van het water wordt in Nederland weergegeven volgens het Normaal Amsterdams Peil (NAP). Voor het gemak wordt het NAP vaak gelijkgesteld aan het gemiddeld zeeniveau. ‘De drempel en de vloer van sluis Eefde liggen precies op het gemiddelde zeeniveau (NAP +0,00 m). De waterstand in de IJssel bepaalt met welke diepgang schepen naar sluis Eefde kunnen varen. Gemiddeld staat het water in de IJssel 4,36 m boven zeeniveau (NAP +4,36 m). Bij die waterstand kunnen schepen gemakkelijk de sluis invaren. Wanneer het water in de IJssel zakt onder NAP +3.20, gaan we de voorhaven gebruiken om het hoogteverschil te overbruggen. Dit jaar zijn we de voorsluis al in mei 2018 gaan gebruiken en door de aanhoudende lage waterstand is dit de komende maanden ook nog nodig. Schepen doen er dus veel langer over om sluis Eefde te passeren.’

Situatie nieuwe sluiskolk

‘De nieuwe voorhaven aan de IJsselzijde is dieper dan de huidige voorhaven. De drempel van de nieuwe sluiskolk aan de kant van de IJssel ligt op NAP -2.30, dus meer dan 2 m lager dan die van de bestaande sluis. Schepen kunnen straks ook bij een lage waterstand van de IJssel met één keer schutten door de nieuwe sluiskolk bij Eefde. Omdat de drempel van de nieuwe sluiskolk een stukje lager komt te liggen is een voorsluis hier niet nodig. Dit scheelt hen een hoop tijd.’ Nadat de nieuwe sluiskolk in gebruik is genomen, krijgt de bestaande sluis groot onderhoud. Als dat in 2020 ook klaar is, zijn er bij Eefde twee sluiskolken beschikbaar.

Voorsluis en nieuwe voorhaven gescheiden

Aan de IJsselzijde zijn de nieuwe voorhaven en de bestaande voorsluis van elkaar gescheiden door een scheidingswand. Deze wand bestaat uit damwanden en beton. ‘De sluismeester bepaalt dan aan de hand van het type schip en het aantal wachtenden welke sluiskolk een schip mag invaren. De nieuwe sluiskolk wordt 125 m lang en 12,5 m breed. Dit is iets kleiner dan de huidige sluiskolk, maar groot genoeg voor een klasse Va schip om vlot en veilig op geschut te worden.’ Bij het bepalen van de grootte van de tweede sluiskolk, is rekening gehouden met de monumentale status van de bestaande sluis.

Bron:Rijkswaterstaat

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.